Anmäl om återvinning av avfall för anläggningsändamål
Om du vill använda avfall för anläggningsändamål ska det anmälas till kommunen. I Bjurholms kommun ska anmälan ske till miljö- och byggnämnden.
Vad krävs för att få använda avfall för anläggningsändamål?
- Åtgärden har ett tydligt syfte som kan motiveras. Finns det inte något syfte handlar det istället om kvittblivning av avfall, dvs deponering.
- Åtgärden måste vara motiverad i tid och rum.
- Återanvändningen får inte öka föroreningsbelastningen på platsen.
Följande ska bifogas anmälan:
Skalenlig karta/situationsplan där följande framgår:
- Anläggningens placering
- Transportvägar
- Vattentäkter och vattendrag
- Grannfastigheter/närboende
Eventuella analysresultat från provtagning av avfallet
Anmälan ska göras senast 6 veckor innan åtgärden beräknas starta. För handläggning av din anmälan tar vi ut en avgift enligt Miljöbalkstaxan.
Anmälan enligt 9 kap 6 § miljöbalken och 29 kap 35 § miljöprövningsförordningen (2013:251). Verksamhetskod 90.141
Du kan läsa mer på Bjurholms kommuns webbplats, se länk nedan.